روابط عمومی از مدیریت جدا نیست
روابط عمومی صدای رسای یک سازمان است و به عنوان ویترین سازمان توانایی خودنمایی دارد. روابط عمومی پل ارتباطی میان افکار عمومی و مدیر آن سازمان تلقی میشود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی نوربخش در پیامی ضمن تبریک به مناسبت روز 27 اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی گفت روز ۲۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نام گذاری شده است؛ امسال نیز این مناسبت با پیامهای تبریک، پوستر و بنر در سایتها و پیام رسانها سپری شد.
و این روند هر سال تکرار میشود؛ بی آن که کسی به درد دل کسانی که در بخش روابط عمومی مشغول به کار هستند گوش کند؛ به چه میزان حجم کاری این واحدها که به همه بخشهای سازمان مطبوع ارتباط دارد، در نظر گرفته میشود؟ آیا نسبت به جذب نیروی متخصص روابط عمومی اقدامی شده و یا اهمیت داده شده است؟ واقعیت این است که این امر مغفول واقع شده و علیرغم اهمیت آن، مورد توجه واقع نشده است.
مسئول روابط عمومی ادامه داد مجموعه روابط عمومی شامل ابزارهای لازم و افرادی است که عاشقانه وظایف خود را انجام میدهند که ابزارهای موجود با دستان توانای افراد مستعد قابلیت استفاده موثرتری دارند؛ به طور مثال تصاویری که یک فرد عادی از پیرامون خود ثبت میکند با تصاویری که یک عکاس علاقمند به طبیعت ثبت میکند زمین تا آسمان فرق دارد و همینطور تصاویری که از نگاه یک کنشگر اجتماعی و یا یک فعال بخش خبر ثبت میشود همیشه با یک هدف خاص گرفته شده و دارای پیام است و این کار از یک فرد عادی بر نمیآید؛ روابط عمومی یک بخش هدفمند با ابزارهای خبر، محتوای صوتی و تصویری، مدیریت فضای مجازی است که میخواهد به هدف غایی خود که همان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است، برسد. روابط عمومی صرفا نصب بنر و صدور اطلاعیه و ... نیست. فرد شاغل در روابط عمومی باید تحلیلگر باشد و توانایی افکارسنجی و تحلیل رسانهها و افکار عمومی را داشته باشد.
وی گفت عاشقانه کار کردن در روابط عمومی حائز اهمیت است چرا که یک همکار روابط عمومی زندگی شخصی خود را هم فدای شغلش می کند چرا که کار روابط عمومی در قید و بند ساعت نیست و در ساعات اداری و ساعات غیر اداری نیز مشغول انجام وظیفه است؛ روابط عمومی یعنی باید تمام وقت در خدمت سازمان بود. حال با وجود به دوش داشتن این همه مسئولیت و فعالیت، یک فرد شاغل در روابط عمومی چه انتظاری از سازمان دارد؟ من به عنوان یک مسئول روابط عمومی اولین انتظاری که از مدیر سازمان خود دارم این است که روابط عمومی را در راه رسیدن به اهداف خود به طور عملی و لسانی مورد حمایت قرار دهد.
روابط عمومی کاربردی بنا به تعریف کنگره، جهانی عبارت است از هنر و دانش اجتماعی تجزيه و تحليل گرايشها، پيشبینی آثار آنها، مشورت با روسای موسسات و تهيه و اجرای برنامههای عملی که هم در جهت منافع موسسه و هم همگانی باشد.
نوربخش تاکید کرد روابط عمومی صدای رسای یک سازمان است و به عنوان ویترین سازمان توان خودنمایی دارد. روابط عمومی کارآمد نباید از مدیر آن سازمان جدا باشد؛ از طرفی روابط عمومی پل ارتباطی میان افکار عمومی و مدیر آن سازمان محسوب میشود. یکی از مهمترین وظایف مدیر روابط عمومی روشنگری و تبیین فعالیتهای سازمان مطبوع و مدیر آن است. به قول مرحوم دکتر حمید نطقی، پدر روابط عمومی ایران: «روابط عمومی از مدیریت جدا نیست و با آنچه که به عنوان چرخ پنجم ارابه به تنه برخی مؤسسات می چسبانند، فرق بسیار دارد». همچنین ایشان در جایی دیگر می گویند: «همیشه در پشت سر روابط عمومی کاردان و موثر، مدیریتی آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوششهای روابط عمومی به جایی نخواهد رسید».
به امید روزی که روابط عمومی جایگاه واقعی خود را در هر مجموعه و سازمانی به دست آورد.
ارسال به دوست